STAP
(Stage & traject alternerend programma)
INTEGRATIEFASE
STAP heeft tot doel de kansen op blijvende tewerkstelling voor jongeren uit het buitengewoon secundair onderwijs te optimaliseren. De integratiefase bevat onbezoldigde stages met als doel een verdere professionalisering en een vlotte overgang naar het werkveld.
Elk studiebewijs OV3, uitgezonderd attest regelmatige lesbijwoning, heeft toegang tot de integratiefase (mits toelating klassenraad).
Wanneer leerlingen geen getuigschrift hebben behaald in de kwalificatiefase, kunnen ze dit via de integratiefase nog steeds behalen.
Ook wanneer er een bewijs van competenties is bij de instap van de integratiefase, kan de leerling hier nog toewerken naar een deelkwalificatie, beroepskwalificatie, getuigschrift OV3 (of getuigschrift OK2).
Werking
De integratiefase bestaat wekelijks uit:
- 2 dagen vorming op school;
- 3 dagen onbezoldigde werkervaring (stage) in een bedrijf.
De leerling werkt drie dagen per week in een bedrijf om zijn vaardigheden verder uit te werken, om zich de vereiste werkhouding eigen te maken en om te wennen aan het arbeidsritme. De overige twee dagen volgt de leerling les op school. Hier worden eventuele tekorten op het werkveld verder bijgewerkt en is er veel aandacht voor het zelfstandig kunnen functioneren van de leerling in onze maatschappij.
Vorming op school en werkervaring zijn op elkaar afgestemd en verlopen planmatig volgens een individueel handelingsplan, inspelend op de noden en evolutie van de jongere en met als einddoel een transitie naar de arbeidsmarkt.
Werkervaring
De stage moet de jongere in de mogelijkheid stellen voornamelijk die activiteiten uit te oefenen die verband houden met de gevolgde schoolse opleiding. Deze wordt gepland in overleg met de jongere, het bedrijf en de school en vastgelegd in een trajectplan. De mogelijkheid tot blijvende tewerkstelling is een element dat sterk moet doorwegen bij de beoordeling van de geschiktheid van de werkervaringsplaats.
Via alternerend leren krijgen de scholen een goede aansluiting bij het beroepsleven en de bedrijven krijgen de kans om jongeren maatgericht op te leiden.
Resultaten
Als we kijken naar de cijfers van de voorbije schooljaren, werd meer dan 75% onmiddellijk tewerkgesteld na STAP. Sommige leerlingen volgden een vervolgopleiding.
De laatste 5 jaar werden 22 van de 30 leerlingen in STAP onmiddellijk tewerkgesteld. Er kozen 3 leerlingen voor een vervolgopleiding. De overige 5 leerlingen werden via een warme overdracht aan VDAB of GTB verder begeleid en opgevolgd.
